EDITORIAL MANAGEMENT AND FREEDOM OF
THE PRESS: THE KENYAN CASE muticon

mutiso consultants Itd.
development management
p.0. box 14333 nairobi

k " //'\? telephone 747010
00 . v
) / - i
o R ~ ETHIOPI A
\ e e
:) TURKANA ] o
\, >
\ MARS A' BIT
A il !
| | o Y\.\\
o 3 \
z \ \|\ R I F T
< | 1§ ’ ¢
® ) WAJIR
=

A AND

2178nd 3y

TANA RIVER




CDITORIAI. MANAGEMENT AND FREEDOM OF THE PRESS : THE KENYAN CASE

Prepared by Professor G.C M. Mutiso for the
Canadian African Studies Association Conference

Antigonish, Nova Scotia
9-12 May 1984

(No part of this paper to be quoted without the written permission of the author)



INTRODUCTION

Most of the critics of Newspapering in the Third World to some extent
make criticisms of the Press which are not too realistic either in
terms of the growth of Newspapering in the Western World or in terms
of even the structural problems which more often than not are the
causes of the editorial management problems of these papers. These
managerial problems lead to the newspapers becoming less effective
instruments of participating in the key debates in the societies they
exist in thereby denying the very freedom sought so much by others
for them.

The rest of this paper will try'to argue the case of the Newspapers
in the Kenyan situation from this framework. It is not an attempt to
give the history of newspapering in the country but rather a conceptual

interpretation.

The paper thus poses the question: What beccmes freedom of the press
where the structure of management leads to non-journalistic administrators
to control editorial matters, where editorial managers cannot agree on

the SOCIETAL role of the Newspapers, where the profession is underpaid

and underqualified relative to other professions and furthermore where
journalistic linkages are to particular politicians rather than to a

view of the national political system?

What is freedom of the press if it is not to help the nation find itself
culturally, economically and politically? What is freedom if these
channels of communication do not move individuals from the village view
to a view of the nation? There can only be meaningful Freedom of the
Press in the Third World if the press evolves a management structure
which is internally efficient and favours editorial innovation. This
will allow editorial managers to edit the papers in the redefinition

of these nations. Only then will papers help the nation rediscover the
uses of their culture, and universal science, for development. This

in turn to a large extent depends on the editorial managers being at

the cutting edge of knowledge about their societies and more significantly



going out of their way to recruit the best brains available in the
country. It is only then that journalists would synthesise the many
strands of knowledge, attitudes and conflicts in the wider society
and re-present them to the nations to use as knowledge for creating
itself.

Unfortunately this may not turn out to be easy in the Kenyan case since
the structure of management, its social origins and its dependence

on the romanticised model of what they think is and has always been
freedom of the press in the West is not possible in underdevelopment.
Besides, the modei of freedom of the press unshackled by the state

and factional interests in the West grew to argue for specific
interests. These more often than not were not national. In fact some
would argue that a national press i.e. a press trying to address itself
to national issues is a very recent phenomena in the West. Where a
national press exists and is particularly dominated by media chains
there are others who would argue this is not to the interest of the nation

and is a denial of the freedom of the press.

. There is also the tact that readers in the Kenyan situation tend to
take and look to the newspapers not for just news but knowledge.

| Perhaps the adage, bandied around as a joke, that recently literate
peoples do take the printed word as gospel truth is real. Thus the
menu served by editorial mangers to the nation should be concerned
about the fact that it will be believed more and looked at for source
of knowledge than such offerings will be taken seriously by society
in the West.

To the extent that a society like Kenya needs knowledge, for education,
agriculture, health, and all other activities going on in it, must be
one of the duties of the newspapers to disseminate. Often one finds
other agencies in society trying to create communication channels
(rural newspapers - departmental handouts, radio talks, etc.) to fill

the gap left hy the newspapers.



what ultimately gets into newspaper print has to be sanctioned by

the editorial managers.' That is why we focus on them as the
gatekeepers of the profession and as the key determinants of what news
and knowledge many offered to the nation. So much of the literature
on the press in the Third World has concentrated on the notions of
abstract freedom as it has historically evolved in the West. They
essentially mean lack of state ownership without paying attention to
any of the above as casual factors in the under-development of the
press. At the same time a lot of the debates on the domination of the
Third World Press by the Western press and external ownership have
ignored the basic problems of the inherited management structures and
the management abilities of the Third World press - ability to assess
knowledge desirable in those countries and its propagation in the

context of news.

The recent UNESCO debate about the role of the state in media as denial
of freedum is to scme extent misplaced in its structure since to date

at least in the Kenyan case, the bulk of the print media is.in private
hands even though the party has started both English and Swahili dailies.
" Their circulation to date does not threaten the foreign owned papers,
neither does it have as much opinion making influence as it was feared

" on the outset.

The Newspapers

Newspapers were created in Kenya simultaneously with the colonisation
process around the turn of the century. By the time the British
colonial state begun to argue that settlers should be introduced to

the country to build the economic base of the country there were papers
run by the commercial interests. These ultimately became the major
organs of the settler colonial society. Their descendants exist today
as the Standard Group of Newspapers which are owned by the Lonrho
Group, a British multinational with extensive holdings in motorcars,

farming, mining, oil and consulting on the continent.



This group publishes Daily Standard, Sunday Standard and between

1939 and 1979 it also published Baraza - a Swahili daily. Currently the
highest ievels of management of this Group in Kenya have only one
African. It is said that the ohly concern by the multinational is that
their papers exist to support the other operations in the country.

This in the Kenyan case seems to be backed by the fact that during the
Kenyatta years, a member of his extended family had risen to become

the Group Chairman. Soon after Kenyatta's death in 1978, not only

was he dropped but significant number of executives in the group

companies supposedly allied with him were dropped.

There has been other papers whith throughout the colonial period
made some contribution in terms of specific communities. These were
for the assorted racial groups and even small regional settler
communities. Since we are concerned about the later part of the post
independence press, they are of limited consequence and we shall leave

them out of the subsequent discussion as none exist now.

In terms of the existing newspapers the Aga Khan papers which were
started in the early sixties are the most important in terms of
circulation. The then young Aga Khan initially bought the Swahili
Taifa. He later started Daily Nation and Sunday Nation.

The young Aga Khan argued that the colonialist press was not addressing
itself to the then emergent Kenyan nationalism. Over time these
newspapers became important sources to the nationalism since they
reported it sympathetically when the settler Standard Group continued
defending the status quo, particularly as it was seen by the settlers

and not even the colonialist state.

Tt is interesting that the first sympathetic reporting of the struggle
of the African politicians took place within the pages of the Swahili
Taifa. Although the Swahili Baraza had ostensibly been established

in 1939 to cater to African readership, it continued hewing the settler

line of reporting right to independence in 1963.



We have not had major African owned press in the country until
Hillary Ngweno started’his papers. The Nairobi Times, incorporating
The Financial Times, was launched in October 1977 as a weekly
broadsheet. It only circulated in the capital city, Nairobi. It
was such a commercial flop that it did recess in December 1981 and
resumed as a tabloid in june 1982 and continued until March 1983
when it was bought by the ruling party, KANU (Kenya African National
Union). The indigenous press has as yet to evolve to become a
contender for mass circulation and influence inspite of attempts by
Hillary Ngweno to build a totally Kenyan owned press. This is not to
say that his Weekly Review, a news magazine, has not made a major
contribution to the development of the Kenya press. In fact one
would argue that its interpretive journalism has forced the national
elite at times to think. Yet news magazines reach so very few in

Kenya.

The buying of the Nairobi Times and its conversion into the Kenya
Times by the ruling party KANU (Kenya African National Union) did
introduce into the country for the first time a major party paper.
In some respects, one year is too soon to know what the impact of
this development is going to be on the overall development of the
press in the country. Its circulation does not seem to threaten the
other newspapers. The fact that it is seen as a 'government'
newspaper, is a double edged sword. Some look to it for guidance on
‘what they imagine as the state position on some news. Others do see
in it a propaganda sheet and thus not to be relied on for news. It

is definitely beginning to lead the other papers in local features.

The world of magazines has always provided many births and deaths.
However, the most important news magazine in the Kenyan market now
is the Weekly Review. In terms of analysis and breaking key national
issues, it is clearly the leader. This can be explained‘by the
fantastic commitment of the owner who has the intellect:al and
journalistic capacity to closely manage the editorial content of

this superb product.



Newspaper Management in Kenya

Looking af the two multinational groups of newspapers over the past
twenty years, it is possible to come up with derived models of their
overall management structure. Understanding these is useful in
terms of the subsequent arguments about the failures of the papers

to develop effective and qualified editorial managers.

Chart 1% shows the situation as it was at the beginning of the sixties.
At that time all the staff who were in any position which could be
conceived as managerial were expatriates. .The most important aspect

of the chart is that there was never crossing of boundaries from

those who ran what can be considered business/administrative aspects

of the newspaper into editorial matters. This was so even though the
managing directors of the newspaper production companies and those of
the local holding companies were essentially former newspaper editors
who had mnved up the corporate structure. They had respect for the
editorial department which they more ofien than not had run before.

It was then possible that when corporate conflicts arose, they sided with
their former cclleagues. It is important to note that the editor-in-
chief was the real boss of the editorial department and he sat on the
boards of the local newspaper production company and the local holdings
company. He thus was able-to represent editorial department interests
at all significant decision making levels locally. Where there were

conflicts he could even appeal to the multinational board and the owner.

This situation began to change as soon as expatriates began to

disengage from the most publicly visible role of the ruhning of the

paper as editor-in-chief. This is shown in Chart 2. With Africanisation
of that post it began to lose its preponderant role in the corporate
structure. Even more important is the breaking of the barrier between
the non-editorial and the editorial departments. All of a sudden the
money boys and the advertisers and the production boys began to make
decisions which had content and product impact on matters which were

essentially editorial. -

*see page 25



As long as some of the managing directors of the newspaper production
company” were ex-editors-in-chief, there were not serious problems
since they tolerated their colleagues who more often than not, they
had personally recruited. However, this began to change immediately
when strong leadership of local editors-in-chief challenged some
issues in the corporate structure. Interestingly enough, all editors-
in-chief of the two groups have left on these kinds of issues. The
situation got more pathetic when at the levels of the managing
directors of the local production companies were Africanised. The
locals who moved into those positions were essentially non-journalists
recruited to enter into the profession on very high entry points.

They saw their main challenge as to tame the editorial departments
which initially they did not have experience with. It defied their
straight laced management notions. They fought the editors-in-chief
for influence at the newspaper production board and at the local
holding company level. It is no wonder that by late seventies an
editor-in-chief was appointed to one company without being a member
of any of these key boards. He used to wait in the corridors to be

summoned.

One should also note that as long as the multinationals were subjected
to pressure for Africanising they also did a good window-dressing job
at local holding and newspaper producing company levels. They appointed
non executive Chairmen of the boards and kept expatriates as managing
‘directors of the hcolding companies. In many cases the real power was
with them since so many of the Chairmen did not come from journalistic
backgrounds. Chairmen were there to arrange corporate favours with

the state and the powerful. They thus became intruders into the

purely journalistic process of responding to either state power or
personal influence. Where they bungled on the relations with the state
they have got the papers into serious problems and of course their

patrons.



The point is simply that as Chairmen are supposed to be the ones
watching the political temperatures, where editorial departments
develop competing interpretations of reality and use it in coverage
there is conflict generated between the two levels. The existence
of these Chairmen also leads to the lack of editorial department
being attuned to the political nuances since at times they see it as
a job of the corporate high-ups. Since the job of a Chairman is so
defined, the low level editorial people learn to keep their mouths
shut since so many have been burned by getting involved on bosses

concerns.

Chart 3 shows the model obtaining in the eighties and in this case

it is not just applicable to the two multinational groups but also

to the KANU papers, although they only have one company with directors
appointed by KAWU.

The business side of the papers has come of age. The real powers are
the non-editorial people. The managing directors of the news production
companies have such intrusions into the editorial departments that more
often than not, they make editorial decisions. It is significant that
other than at the Standard, the very post of Editor-in-Chief has been
abolished. But even there, the post has existed at the beginning of
this decade. The managing directors who are not journalists, have
become so powerful as to abolish the idea of an editor-in-chief. They

have an anomolous rank called group managing editor.

The group managing editor is not just a rose by any other name. He is
for all practical purposes under the managing directér. He does not
have automatic powers over the managing editors and the lower editorial
staff. They can and indeed are being directed by the managing directors

and the other people in the non editorial sides of the papers.

These structural arrangements are of greatest essence in answering
freedom of the press to do what? As we have shown, structurally

editorial decisions are made by peo§le in non-editorial departments.



The fact that budgets for the editorial departments are controlled

by others<and personnellis outside the purview of editorial managers
means that they have very little flexibility to produce a good product,
to plan training, to do meaningful forward planning and indeed to

allow the profession to grow.

The evolved structures should be compared with the model shown in

Chart 4 which essentially combines some of the many models found in

the organisation of American newspapers. Clearly in the American
situation the basic business of papers is integrated into the functions
of editorial department. Some would argue that editorial departments
dominate. But, after all, is that not really the reason for existence
of newspapers even if one looks ét it from a money making point of
view? Which newspaper with irrelevant editorial product for the

community it serves will even attract the advertising to make profits?

In the balance of this paper we shall go into the details of developments
in the editorial departments because it is there that the business of

content takes place.

It is important though to note that when we talk of editorial management
in the rest of the paper we mean editors who in the final analysis are
the ones who make the managerial decisions which leads to producing

a paper daily. It is not usual for many people to think of editorial
decisions as managerial. This though should be patently clear to all
and sundry since all the editors decide on coverage, who does it, where
the various sections of the paper are to concentrate in and finally

and perhaps most important edit the paper. All these are part and

parcel of the allocation of time, monetary and personnel resources.

In subsequent parts of the paper the editorial management levels of
editor-in-chief and the managing editors are treated as level 1 of
editorial management. Assistant managing editors, chief sub-editors
and news editors are level 2 of editorial management and features,
sports, business and foreign editors are level 3, lowest level of
editorial management. All below that are reporters or writers usually

with little managerial work.



10

A note on the perennial struggle between the chief sub-editors and

the news editor is wortﬁ expanding on. When the papers were run
totally by expatriates it appeared that the more important of the
posts was the news editor, who often moved up to a slot as a

managing editor. But as they left and as a fantastic shortage of
sub-editors became apparent when work permits for them were refused
by the state, it appeared to those who were running the papers that
the solution lay along centralising the editing function on one desk
and thus the post of chief sub-editor grew tremendously. In fact some
would argue that since the seventies when some very strong individuals

occupied these posts the position of the news editor was marginalised.
Sources of Editorial Managers

It is important to review the sources of editorial management of
newspapers. Initiaily, few blacks were allowed to get into the media.
In fact it is not until the forties that some who were almost illiterate
did get recruited tn menial jobs in the press world. The editors by
the nature of the colonial order were whites. So were the reporters and
writers. Even for Baraza the Africans were only ieing on the cake.

For the Standard Group, the stories published in Baraza were no more

' than translations of the stories from the English paper and then a
little bit of colour thrown in by officials from the native affairs
department. Specifically during the Mau Mau period a lot of counter-
insurgency propaganda was pumped through Baraza. This period
incidentally saw a lot of local language papers full of propaganda

circulated by the colonial state.

The so called African journalists in Baraza were no more than translators.
They did not get trained in those aspects of journalism which need
initiative and creativity. No effort was made to teach them their
emergent nation. No tradition of formal training and then conversion

into journalism evolved in this context.

The key editorial managers during all of the colonial period were
Europeans for the Standard Group. Even when the Aga Khan newspapers got
going the first editorial managers were Europeans. It was not till

mix-sixties that the first African editor-in-chief was appointed.



11

Most editorial managers below him were non-African. The Standard

did not get an African editor-in-chief until the seventies.

As independence came, the pool for recruiting future editorial
managers therefore was the former inkboys, teaboys and others who had

been in menial positionms.

This is in sharp contrast to the traditions of West Africa where for
years befove independence they had qualified journalists who had risen
to all levels c¢f editorial management as well as general business and

administration of the papers.

The other salient point about the sources of editorial management
problems in the newspapers has to do with the few numbers of individuals
who have been in the top positions and their oscillations among the
papers. It is interesting that of the five locals who have risen to be
editors-in-chief since mid sixties three have worked for the two main
groups. They take their conflicts and personal rivalries to the extreme
when the issue is cracking that exclusive club. It is a club which
opens all social, political and business doors in the country. It is

therefore jealously guarded.

The first African editor-in-chief of a local newspaper was Hillary
Ngweno, a physicist trained at Harvard, who was picked since Nation
Newspapers wanted to have a local undoubtedly reaching to pressure of
the times. He does aot discuss why he left Nation, but it is clear

from those Europeans who had run the paper and had moved on to the
higher levels of the Aga Khan operations did not particﬁlarly fancy

his local orientation. He argues in his publications that foreign
ownership strongly limits editorial freedom. The second editor-in-chief
for the Nation Group was George Githii. He had come to the paper from
being personal secretary to Jomo Kenyatta, then President of the
Republic, He had read politics, economics and -

psychology in Oxford. He again quit Nation Newspapers on conflicts

with those who had run the paper before him, who argued he was politically

partisan. Others argue he resisted the diminution of the power of



12

editor-in-chief. He ultimately ended up in the same position in the
Standard Group after thé demise of Kenyatta. Again he left because one
national faction felt he was partisan. Henry Gathingira, the current
editor-in-chief of the Standard has also worked with Nation Newspapers.
Peter Mwaura, who was editor-in-chief of the Nation Newspapers until
1983, had earlier quit the paper over internal conflicts with Githii,
gone to lecture at the University and wrote for the Standard for years
before doubling back to the Nation as editorial boss. He left under
pressure from both within the company and the political arena. Joe
Rodrigues, who had worked for years in Nation before becoming editor-
in-chief, had to leave under similar circumstances. Since 1983, there
seems to be a fashion that papers should not have an editor-in-chief
as the Nation Group and the KANU'papers have none. Some argue this
fashion is based on the desire of the paper administrators to actually

run the editorial departments directly.

Two points are worth making about these highest posts of editorial
management. The fivst and perhaps most significant one is that the
owners never really identified and groomed people within the profession
to ultimately take up these positions or else there would not have been
this incestuous movements. 1wo reasons explain this. First the foreign
' owners seem to have believed they could always bring in expatriates to
£ill the posts. Of course by mid sixties this became untenable as the
wider society correctly argued, if all national positions could he
Africanised, there could not be a case for allowing expatriates to
continue being editors-in-chief. Ironically, Joe Rodrigues, who from
the technical production point of view was the most qualified, had to
run the Nation Group editorial department for years without being

confirmed to the post. He is not an African.

None of the editors-in-chief who were in position in the decade of the
sixties and seventies made systematic attempts to recruit more
academically qualified and therefore potential successors under them.
The few graduates who ventured into the profession were relegated to
some obscure functions. When some rose to significant editorial
management positions usually on the basis of having trained and worked
as journalists outside Kenya, were either frustrated into leaving

of fired. Some left the profession into other jobs which offered them



13

positive career opportunities commensurate with their age cohorts.
Others went into publi¢ relations firms. Others into state media and
bureaucratic institutions. Some, by the decade of the 80's are
doubling back into journalism by starting a string of specialised
magazines. Some have found meaningful editorial management work in

the newly started KANU papers.

It would be forgivable if this is all these senior editorial managers
did. Everytime they changed from one group to another, they concentrated
on raiding their cronies from the paper they had left. This repeatedly
disturbed the editorial management of all papers since it created a
scramble at the lower levels of management as cliques tried to solidify
their positions. Of course it was the old pool who were doing the
scramblirg as they were usually supported by the editorial top managers.
These manoeuvres have left such bitterness if a recent talk at the

Press Club by a very competent journalist who then was a middle level
manager and was treated shabbily is anything to go by. The point one is
trying to make is simply that there was never systematic recruitment
training of people in the profession to set up the continuous upgrading
system of professionalism which would allow for the generation of

editorial management internally.

There has not been systematic attempts to recruit better trained
editorial people from outside the profession either. Low education
level individuals were continually recruited into the profession during
the sixties and seventies inspite of the fact that there were better
trained people in the market. One suspects that it was either a
deliberate policy of the owners of orientation of the local tdp managers
since journalism as a profession had in the forties and fifties
attracted some of the most aggresive nationalists and thus there was not
any obvious low status attached to it. O0f course some of these were in
the marginal local papers, like Paul Ngei, Jesse Kariuki and even

Jomo Kenyatta claimed to have been journalists and their—appeal to

other younger men must have been substantial.



14

Of course if the profession wanted to compete for the talent which

was being competed for by the emergent national institutions after
indepenaence, they could have done so and thus raise the social

status of journalists. Rather than do this they held salaries down,

as the Kenya Union of Journalists has repeatedly pointed out, relative
to other professions. Similarly, they did not attempt to get the
professions higher academic training institution in the country. It

is interesting that when the Faculty of Arts, at the University of
Nairobi insisted in mid seventies that the School of Journalism,

which was only taking form four high school graduates and at times

even lower, should only take post BA students, the newspapers who were
represenied in the management board of the School of Journalism resisted.
They argued, supposedly in the tradition of British Journalism, that the
profession did not need to take on graduates specialists. Ironically
these first post-graduate journalists are making their mark in Levels

2 and 3 of editorial management of the papers. The argument for non-
academic journalists (rather subject specialists), only served the low
education level people who by the middle seventies had begun to creep up
the managemeat ladaer. Many of them were in Level 1 of editorial

management.
Struggle over Coverage of Culture

Those who have been paying attention to the Third World media have no
doubt noted that in the decade of the seventies when the pressure for
ﬁewspapering in the West was for less politics and more leisure and
living - purely as a result of the depoliticisation of those societies -
the thrust has been for more activist newspapers which are not only
muckrakers in the original American sense, but also as part and parcel

of the solidification of the nations they are part and parcel of.

Carl Deutsch and his students have over a long time pressed into
America social science the role of communication in development.
Simply put. it is argued that one cannot create an effective nation
unless one creates those channels which tie the nation together. To

some extent, in the Third World, those who argue that the media ought



15

to be nationalistic, push this argument with a variation. The papers
are supposed to be the égents of consciously focusing the nations
thinking into itself. Of course once one says thinking, one is talking
of a different kind of newspapers from their Western counterpart.

One is saying one consciously edits a national paper for desirable
national knowledge. This includes culture, economics and politics,

in short development. But it must be development which is not
sectionalist or, as was the tradition of the newspapers of the West,
speaking for a section of society as, for example, the Los Angeles Times
spoke for the property developers of California at the expense of labour
and the water rights of the adjoining states for years. The argument

is simply based on the reality that to be sectionalist or a special
interest mouthpiece is to encourége the further fragmentation of these
nations. It is in this sense that to even continue the domination of
those papers by the externally generated cultural and consumption
patterns is to take part in creating the slow death of these fragile

nations.

Variations of some of the above arguments began to intrude into the
editing of Nation and Standard Newspapers towards the end of the seventies.
They were made by some people who were in Levels 2 and 3. They were
'important in terms of daily operations of the paper. Similarly, many
journalists and writers in the newsroom argued the same position. The
participants did not always agree on content and stylistics, but they

were united on the point that the papers must report the national

debates and also physically cover the nation.

The struggle in the focus of the papers was more cleariy marked on two
issues. The recruitment of graduates and the direction of features
department. On recruitment there was the clear preference by those at
Level 1 of getting those who had lower educational levels and job
experience and by those at Levels 2 and 3 of getting recent University
graduates who were specialists in some areas and not neceé%arily trained
journaliste. Where some were specialists and trained, they were clearly

favoured by those in Levels 2 and 3.



16

When I joined the Nation Newspapers as an assistant managing editor,
Daily Nation, late 1978, the editor-in-chief then was Joe Rodrigues,

a Kenyan of Goan extraction, who had paid his dues in the paper for
years having joined in the early sixties and worked his way up the
paper for years. He was a man of deep liberal convictions in the mould
of International Press Institute and he was very active in it. He took
the formal position of the Institute in terms of intellectually opposing
the UNESCC thrust of the argument for the need of a Third World

Journalism.

Locally the man believed that Kenya was essentially multiracial society
and as such he did not see why the debates which were raging in the wider
society about the need to make the African position in culture and the
arts the major focus of the features section as the central concern of
the paper. More basically the man believed that the paper should be

used as an entertainment instrument. All these were to be apportioned

% each to the African, European and Asian communities - as the jokes in

the newsroom put it.

The commitment to the entertainment role of a newspaper is also shared

by those who wr:te about the newspapers of the West. Witness the fantastic
growth of the so called living or leisure sections of the papers in
America over the past few years. Of course it is possible that this was
the view of the owners and not necessarily of the man. However, he

articulated it effectively.

The tutelage of Joe Rodrigues did not solve these problems to create an
integrated editorial management team. His successor Peter Mwaufa pretty
much inherited the same spirited group splits on the basic orientation
of the paper. Mwaura's period was significant in some ways since at
least the local cultural orientation of the paper was not something he
was opposed to intellectually. Nobody made any jokes about his believing
in the one-third rule. Having been responsible for training the few
graduates who were infiltrating the profession, he was seen as somebody
who could push *he major concerns at léast as far as local features

orientation were concerned.



17

Between 1978 and 1982 the same kind of struggle over the content of
features in the Standard Newspapers also took place but not in as
dramatic fashion as nation essentially since the bulk of the feature

regular columnists were the same Europeans from many decades ago.

The African feature writers in both papers had been contemporaries

at the University School of Journalism and those in Standard who did

not get much support in localising features from Levels 1 to 3 editorial
managaers were particularly vocal in public journalistic cireles. It

is interesting to note that after Mwaura left Nation Newspapers in

July 1983, some of the features which were based on the current cultural
debates do not get prominence. At the Standard, the old type features
go on with constant reminders of those who civilised this society. One
of the more amusing aspects of the content of features at the Standard
is the repeated complaint by their Kenyan European cultural writer that
African cultural groups do not want to get publicity since they do not
get in touch with him! Ironically, the same groups he complains about,
get reviewed the following day in the same paper! The sub-editor was

one of the key local cultural writers in Nation until 1983.
Business Training fer Editorial Management

As far as training is concerned in the Kenyan case, there is up to now
the feeling that it is not necessary to train editorial managers in the
normal management skills. These are time and resource budgeting,
personnel, and administration. They do not make their budgets and thus
their allocation of resource use are determined by the administrators

of the papers. The argument is always made that there is little which
goes in the editorial department which any normal journalist cannot pick
up by way of the job training as far as management is concerned. This
leads to fantastic operational, assigning and recruitment problems

when the budgeting and accounting functions are outside the‘purview of
the editorial managers. Few editorial managers have any notion of formal
management skills. Even disciplinary matters are with administration.
This lack of training and their assorted backgrounds makes the different
editorial inanagement levels accentuate personal rivalries which usually

camouflage the substantive issues of content assigning, the allocation



18

of personnel in sections, hiring and firing. Some of the personality
cover-ups_are usually handled in terms of the so called University
clique and the non-university professionals. At times the non-university
professionals argue that there is a craft of journalism which one
acquired out of experience which the university types could never
fathom. Endless management hours are spent in handling such squabbles.
It is made worse by the fact that the Kenya Union of Journalists
contracts, which peg salary increments on years of service, reward
deadwood often, Pay inerease incentives as a management tool are
ineffective since they are contracted. One journalist reporter has
bounced around various papers without anybody wanting him, but nobody
could either fire him or effectively critique his work,, since he was
an 'experienced' journalist. He was among the most highly paid even

though he could not write a story. Editorial Managers have little to

do with pay as this was the concern of the non-editorial administrators.

Since finances are usually outside the purview of the editorial managers
it is not possible to get the cost of the operational effects of all

the dead weight journalists, be they reporter/writers or managers. It
is further not possible to get an idea of the executive time spent
planning and avguing things which a more integrated management with a
‘budgetary control system related to news gathering would do in a short

time.

To illustrate how much some of these conflicts cost in terms of energy
and time, it is important to re-focus on the features department.
Several years ago a graduate features editor was recruted into Daily
Nation to replace one who had grown into the job having worked‘in all
areas of the paper. Of course there was very immediate reaction since
the subject matter of the features pages and lay-out very dramatically
changed from the items which were of consumption by the Kenyan
expatriate community into feature articles on rural life, agriculture
and the most controversial ones being on life in the little markets

outside Nairobi, the capital.



19

This led to a whole outcry among the old type editorial managers

as too intellectual an& boring. After all it was not the usual stuff
about Hollywood stars and their lives which at one time used to
dominate these pages. Features were supposed to be light reading. The
counter argument was that they should be addressed to the local
population which did not even know towns outside their immediate

localities.

One of the permanently problematic issues in all local features pages

is whether to serialise materials which are usually initially serialised
in English papers. These are things like the writing of Maria Callas

on Onassis or the Jumbo Jet which almost dropped into a volcano. Level

1 and Levels 2 and 3 usually liné up on opposite sides and spend endless
corporate time arguing about the issue. Ultimately, Level 1, which

feels that the soap opera side of the newspaper is important from a
marketing point of view usually wins. The various papers have serialised
a great number of these materials with strong backing form the higher

non-editorial members of the company. They supposedly sold papers.

Space so taken is space lost for writing about the country. It is,
more significantly, space taken at the expense of serialising some of
the local books which fall into that mould but whose saving grace would
be that they make important local commentaries as well as supporting a

national debate on the nations cultural orientation.

The national cultural debate between 1979 and 1983 was essentially
whether the European based cultural system of classical music, the
European novel and the European dominated organisatioﬁ of drama were
to remain as the central national focus or there was to be deliberate
fostering and adaptation of national culture and institutions for the
propagation of such, eminating from the African traditions. Several
ministries, the national archives and many university departments were
involved in all this and yet, although the Nation and the Standard
Groups had pecpie who know how to report the debate, it never really
got prominence either as news or as part and parcel of features.
Standard did not even acknowledge the debate was going on. Its editorial

managers and the non-African cultural writers were solidly of the view



20

that the Euro based cultural system should be the national.

So much animosity was created by ignoring this debate that the
intellectuals and bureaucrats debating this saw the papers as
deliberately killing a national issue in favour of neo-colonialist
forces. To date, there does not seem to be any hope that the papers
role in reporting culture attracts readership by the local intellectuals
in the arts.

The Daily Nation features department started a rather good book review
page three years ago. The idea was to review what was published on the
country, whether it emanated from local or external publishers.
Interestingly enough, it is only the Sunday Nation which has tried to
keep up the book review after July 1983 when Mwaura left as editor=-in-
chief,

If the struggle over the features pages was messy at the Nation, the
start and demise of personally signed columns was a total disaster.
Before Mwaura's time there were three. During Mwaura's tutelage in

an effort to make the paper more lively in terms of debating some of
the then currert national issues four cxtra ones were introduced
reflecting spectrum of society. These were assigned to writers who
were specialists in their areas. It is interesting that the killing
the columns did not come about because of pressures of the state but
the non-editorial management levels of the company who saw them as
covering issues which were not important. It was the holding company's
New Zealanders, Managing Director who spearheaded the killing of these.
He personally talked to some of thecolumnists in uncertain terms about
their worth. He had just come out of the Times! He argued that the
pieces were unfactual even when all those with more extensive knowledge
could show that they were based on solid research going on in the
country. Similarly to him, they were not journalistic. They did not
read like the Times! Such columns would have directly helped the paper

to report and coument on key national issues.



21

Political Links and Costs

Journalists over the world have somellinkages with politicians who

are some of the most important sources. Yet in a Third World situation
the risks of this linkage are tremendous. I have seen both editorial
and administrative managers kill a story since a particular reporter
had argued that the story would not go well with some politicians

many times.

Too many editorial managers settle content issues on threats of what
they were told by the powerful when sapnaring, drinking or eating.

They thus misuse the deep backgrounder, a useful tool in any serious
editorial management setting. On.the other hand, I have seen management
so concernad about tne linkages of one level 3 editorial manager that
they have had him transfered from the news desk. He was brought back

to the same job when it was felt his patrons were on the wane!

Yet the most important aspect of journalist linkages with politicians
remains their failurs to complete some assignment since they want to
protect some politicians. Of course if the higher levels of editorial
management cons:stently accept gifts from politicians - watches from
Middle East were the trade mark of one such politician - not to talk
about a bunch of Christmas turkeys being dumped in the news room for a
level 1 manager as the accepted norm - reporters feel they must also
trade-off.

0f course the converse, where managers refuse to protect reporters
from politicians or the state on some story leads the léter to the
buying of political protection. They feel that the only way they can
assure their professional safety is to build individual links with
politicians. They can therefore at times intimidate their editorial
managers. m‘

These unacceptable practices of the press and the politicians take
place essentially for two reasons. To Begin with, the incomes of the
reporters and most editorial managers do not allow them to mix freely

with the elite members they cover. Thus one finds significant numbers



22

asking for a few pounds to keep up with the Joneses (or locally Kamaus)
when they:are ¢rinking. Some go to the extreme where they actually
promise coverage for a few pounds. One chief sub-editor routinely asked
for scotch from public relations companies. This will never be solved
until the remuneration of journalists is such that such petty sums are
made irrelevant. Simultaneously, until the profession is respected,
there will always be the feeling in society that they are all corrupt
and can bs bought.

The Cost of not Training

Earlier I had pointed out that the decline of the social status of the
profession is recent. Tt must be tied to the recruitment patterns which
obtained in the last years of the decade of the fifties and the sixties
when the Africanisation of the profession only took the lowest level
Africans. One teaboy rose to become the senior editorial manager in

one newspaper. Many ink boys also rose up in the co-operate levels.
This would not necessarily be bad if the ancilliary training was taking
place. There is little evidence 1n all the papers that formal training
of the journalists took place as it did in many papers in other countries,
where the various managements consciously upgraded their personnel as
the state of the art changed and as new technologies came to the fore.
There was no effort to recruit the many more qualified Kenyans who have
been coming into the market since independence. The issue is not just
an argument for a conspiracy between owners and their departing
expatriate editorial managers, but rather one of missed opportunities

in upgrading the profession. In other private sector‘institutions

and in Government, as the expatriates left, they were replaced by
Kenyans, who, over the last twenty years, have come out of the
educational system and moved to the higher levels, with the requisite
qualifications.

If the profession of journalism is to get out of the mi;;ma of

editorial mismanagement in the sense'of not addressing itself to the
evolving national societies, it has to first get professional, that
much abused word. It has to set known standards which will have to be
adhered to by all who get recruited to it. Of necessity, they must be
people who have the intellectual ability and specialised knowledge of



23

and about their society which will be competitive with other occupations
in society. It is intéresting that there is an argument current in
American journalism that the profession did not become quite respectable
and begin to attract the very best graduates from American universities
until the Watergate Reporters became stars. This may be one way of
improving the profession but I do not forsee it happening quickly in

Kenya.

The more likely route has to be a conscious attempt by the editorial
managers to recruit qualified people in the country and to allow them

the necessary freedom to grow within the profession. In some respects
this will become a more significant contribution to the freedom of the
press since it will allow the creative genius of those in it to indulge

in the national debates taking place as Kenya struggles to define itself.
It is only then that substantive issue of "freedom of the press for what?"
will at-least be debated.

It has been argued by some owners and sone donors that what is needed

in the quest for improving the quality of journalism in the Third World,
and, specifically in the Kenyan case, is the creation of thinking time
for the editorial managers to reflect on operations. Of course there

is the question what are they to reflect on if some of them do not even
have the ability to read the major issues of the countzy unless they are

simplified into journalistic ¢liches?

At the same time one wonders about schemes which only take editors to
other countries for their training. I would still argue that a basic
knowledge of the country journalists are supposed to cover aﬁd interpret
is of greater import than some of these courses so favoured by most

of the owners and local managers.

Consider the following. Of the 10 top editorial managers in one of the
newspaper groups, only one had been to all the forty two districts of
the country. Six had been to their home district and the capital city,
Nairobi and the port town, Mombasa. This is a serious indictment of the
nature of leadership found in some of the papers. The owners have an
obligation to teach their managers about the country they manage the

papers about.



24

On the suggestion of donors getting involved in the training and
allowing-some rusearch'time to the editorial managers, one needs only
to look through the papers and raise the question of how much of the
materials prepared by journalists who are in some donor agencies has
found way into the press. Significant materials on agriculture,
development, environment and the like are prepared by journalists, some
of whom have been employees of local papers, but they on the whole‘never

see daylight simply because the editors do not see their import.

It may be there is a role for donors to train editorial managers on

the substantive issues which afflict nations like Kenya but if that

is done the training must be within the country since all the training
experience of the last twenty yéars in Kenya overseas has led to a

local conviction, which I share, that is,.it presents some disorientation

which has to be fought consciously.

Freedom of the presc to become meaningful then has to involve the
intellectnalisation of the press in terms of ongoing societal issues.
We in Kenya are lucky to have the Weekly Review, created by Hillary
Ngweno, who has for years struggled to create a national model of the
press. It is something worth emulating by others. To just point at

a small example, he is the orly publisher, worried about children's
knowledge about substantive issues of development like deforestation
and teaching of sanitation. As a result, he publishes specifically
on those issues for children. If they are not commercially viable, he
has the courage and the guts to go out and solicit donor funds for
making sure some of these publications reach some of the young who will

never be able to afford them.

That is the press utilising its freedom to build the nation. For in
the long run, it is the issues of tomorrow's mental attitudes which

mass media influences sometimes unwittingly.



¢ . e
CHART &

MANAGEMENT MODEL WITH EXPATRIATES In prace - Editor-in-Chief real boss of

, . editorial side, No intrusion from
business/administrative side

ilrnn-w Holdirgs Company Board i
1

—

R o s s

CHART 2
MANAGEMENT MOPEL

WITH EXPATRIATES DISENGAGING - buysiness/administrative side makes

intrusinns into editorial side
at all levels. Editor-in-Chief no
longer real boss as in chart 1

Muitinational Board

|

- |

O.onnu Holdings Company waunuu _ .
]

{

'3

F.rance Procuction Marksting Adver. ising Edi-or | Managing Editor _lu_..-m..:w nﬂ.no@

, Sewspaper Productiorn Comnany mo»«n\ @azuﬂmﬂmn Prod:iction Company Board) _
T - :
e P pmarass: | NN N sy
Maraging Dirsczor., 2 or-in-Chiel ing Director m&nonl.:.lnrwne
\ Chien e e el i ) a— ..—.I? = " : +
Finznce Product:on Marketing'Advertisiag)ed | Gah:uw:._m Editor !Managing Editor |Maraging Ed:tor®

[

I I
f lassc. M.E. [Ass.. w.E)
! ] |
| (Chief Sub-editor Chief Sub-editor|Chief Sub-editor
£ News Editor & News kaitor & News Editor L

I 1 i

Features/Sports/Business,/Foreign Editors)

Business/Administrative side , (Reporters/writers Editoral side

1

I (Asst. M.E.

i
[ Asst. K.E))
T 1 ]

| =
| {Chief Sub-editorChief Sub-editor Chief Sub-edito
_ € News Editor | & News Editor _n News Editor

[asst. M.E.

1 I -1
i Q.nsnr.:m\m_ucn.v. Business/Foreign Ed:zors
|

Business/administrative Side Editorial side

_ Reporters/Writers

|

- Editor-in-Chief 1mudrnma by Group Managing Editor.
Both“business/admninstrative and editorial sides
placed under Managing Director unlike charts 1&2

i

.\|_. ™,
tMultinatioral Board’

I Hoiding Boa:d
e i =i

CHART 3
1920°S MCDE"

\I
ﬁz»rmubﬂnw Praguc=tion Board

———
Managing Director

@B:hn

t § —
A >a...awnwm.-:wxmfnwc:u .s:..wn_.:m muuﬂou

Procduction Marketirg

T

@new;n Editor: Managing m&nco
T

,Guun. M.E./or Associate m,:nonmv

{(chief Sub-editor

(Features/Sports/News/Business/Foreign Edi nn:.w

Business/Administrative side

|
|
| Editorial side

CHERT 4
wesTERs w00zl - Both business/administrative sides placed under

Editor in contrast to charts 1,283

(Newspaper Production noﬂﬁm:@ _

) !

Publisher Cwner

fmluwuon (Editor-in-Ch:e w.d
T

L
(Finance [warketing ~ advertising)

Qﬂﬁ:wum Mm mnu.no..u @Bc:nlm_.wg\v@
1

B m.vnunnham\wuawnw\mcmwnnwm\ﬂcﬁnmN: m.._,.nonw

Business/Administrative side Editorial side

(]
1l



MINACEMENT wopsi WITH EXPATRIATES v prace - Editor-in-Chief real boss of
editorial side. No int-usion from
business/administrative side

i
!

Boar:z

Tiona.

r2s Coepary Board

wepaper Priduction Coaparny Boar:

T

— S —

Maraging Directors :

e

o {Editor-ir-Chief

-

CHART
MANAGEMENT MODEL WITH EXPATRIATES DISENGAGING =

{Multinat:ora. Boarc

ﬁrcnu_ Holdings Comrany ueuﬂa.u
1

@tmnuﬂn.. Procuction Company wau-,nU |

L

oy I

business/administrative side makes
intrusions into editorial side

at all levels. Editor-in-Chief no
lenger real boss as in chart 1

¥anraging Direntor

[ i)

H

+

ing Editer)

rrce Produc-ion Marketing advers Editar ~ Manag

|ﬁ1.

inance Procduztion Marketing .nn<::m..nhVI__ ﬁswuunpnm Editor a.‘manmm:m

Eilter

Editor ' Managing

LY _ @mlumm...u.w Editor *anvmwn_m _

=R

¢ (asst. w.E. [assc. M.E.

| (Chief Sub-editor Chief Sub-editor
£ News Editor & News Editor § News Editor J
" T

_ ; I T

Features/Spor=s/Business/Foreign Ed:itors

Chief Sub-editom

Reporters/Wrizers

Business/Administrative side Editoral side

[
]

i
|

_ @mu. M.E. _,.»m

qmnm Sub-editor Chief Sub-editor Chief Sub-e<'t
3

_ ASsT.

i |
L5

] ! 1

R

News Editor |€& News Editor | & News Ed:izer

4
(Features/Spor*s,/Business,/Foreign Edizors

1
I

Business/administrative Side |

Reporters/Writers

Editorial side

1
- Bditor-in-Chief replaced by Group Managing Editor.
Both business/admninstrative and editorial sides
placed under Managing Director unlike charts 142
i
ltinational Board
.r|I|_|i|.|\ H

«al Holdlrg Board}

CHART 3
| 1289's mopEL

A

m?.uu.:au Procduction Board

.

laraging Director

1 e
F:nance, Production Markezirg .»n...unnwww.ﬁ.\.(n;:o Managing Mumnon.\

(Managing mmwﬂnnm Managing Edi wuw
|

L
'(aAsst. M.E./or Associate nnuncqc

{(Chief Sub-editor

_@unn:.ln s/Spor*s/News /Business/Foreign m&nonwv

Business/Administrative side Editorial side

CHIRT 4 ) )
westean vopit - Both business/adminis
Editor in contrast to

{
!

|

@otmvuﬁn r Production noﬂc»@

]

Publislier 'Owner

(Edizor L.m&g?;un__:md

trative sides placed under
charts 1,283

I
ﬁmwnm:nJ [Marketing ' .»n<:nnmw:f®

Business/Administrative side

|

1 t
m:um:“w Edi tor) (Ombudsman/PR)

@nuncnnm\muonﬂm;cﬂ:n ss/Foreign mn.“"unlw\/‘




